måndag 12 december 2011

Sockar på beställning!

Fick en beställning på två par matchande barn- och damsockar för ett tag sedan. Hon som beställde dem ville helst ha dem randiga i det blågröna och ljusgrå garnet. När jag skulle börja sticka märkte jag att det blågröna nästan var slut, så jag beställde hem ett gäng nystan, men när de kom hade de skickat fel färg... Så jag försökte kontakta dem om att få byta, men då var det blågröna slut i lager. Men garnet som kom skådas nedan, och det är ju i en riktigt härlig blå färg, så jag frågade hon som skulle ha sockarna och hon tyckte det var ok att jag stickade i den färgen istället. Så så fick det bli!

Här är resultatet av damsockan! Mosstickning översta kanten, diagonal resår på skaftets blå partier, och vanlig resår på skaftets ljusgrå partier. På foten har jag stickat in några avigstickade ljusgrå ränder. Dessa ger även fotens längd lite extra elasticitet. Här har jag provat att göra ett lite annorlunda hälsteg jämfört med dem jag brukar göra, och jag kallar modellen "Driva".

Till den lille stickade jag ett par "Småklövar" i strl 21-22. Dessa stickade jag även in ett par ränder + tån av den sista snutten blågrönt garn. Hon som beställt fick välja knappar, och det blev nalleknappar i ljust trä. Eftersom jag ville ge dessa Småklövar ett lite mer maskulint uttryck, valde jag en söm upptill på dem, istället för den virkade kanten som jag gjort på de tidigare mindre småklövarna jag stickat.

Innan de for iväg med posten till sitt nya hem fick de en liten presentinslagning!
Detta set sålde jag för 600:- 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar