söndag 18 september 2011

Isblomma!

Nu har jag stickat, och stickat och stickat oooch stickat en mössa! En rar kund har beställt en mössa att matcha till sin Vaja, och det uppdraget tog jag mig gärna an! Önskemålen var att mössan inte skulle vara av baggy variant, och gärna ha knappar eller en fastsydd stickad blomma som dekoration.

Jag spånade på lite och kom på att björnbärstickning skulle vara snyggt till och lade upp maskor. Började sticka, och inser efter en halvfärdig mössa att: 1) Björnbärstickning är inget som går undan direkt, lite pilligt och tidskrävande är de allt. 2) Mössan jag sitter och stickar på kommer inte passa det rätt nätta huvud den ska sitta på. Nähä. Då blev det till att lägga upp igen, på mindre stickor denna gång, och resultatet ser Ni nedan!:) (Klicka på bilderna för att se dem större.)

Jag valde att sticka kanten mot ansiktet i silk blend garnet Aries i ett långsmalt rutmönster, vilket jag tror gör mössan extra bekväm, då det garnet verkligen är silkeslent! Sedan Stickade jag kullen på mössan i den camelfärgade ullen med ett par ljusgrå ränder. Ja, över hela kullen ser Ni ju björnbärsmönstret!

Det blev en virkad blomma med pärldekortion. Och för en asymmetrisk look fäste jag upp silk blend kanten med pärlor vid ena tinningen. Jag tyckte det blev läckert så, men om hon som ska ha mössan föredrar att inte ha den på det viset så är det lätt att klippa bort detta.

Modellen behöver ju ett namn, och jag bestämde att namnet Isblomma fick bli bra! Priset hade jag satt redan innan jag började sticka till 300:-, men som sagt, denna mössa tog sin tid, så ska jag sticka fler blir priset 450:-

Nu hoppas jag bara att denna Isblomma ska falla sin ägare i smaken!:)

4 kommentarer:

  1. Men vilka snyggisar! Du ser ut som en riktig isprinsessa!

    Imorgon börjar jag praktik igen på Mineralen, tänkte försöka hinna förbi dig nån dag också och ta en ordentligare titt på sötaste dottern!

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag tycker det bästa på bilden är det kladdiga handavtrycket på tapeten i trappen! Ibland behöver man lite blixt för att upptäcka saker! ;)

    Ja, vad skoj med lite superb extraresurs på daggan! Kommer Du vara på båda avdelningarna? Kom gärna förbi någon dag! Hör av Dig lite innan så kan jag baka lingon/kolapaj! (Har mycket lingon att göra mer eller mindre kreativa saker med!;))

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hihi! Det såg jag då inte ens! Men vad äter ni för nått handavtrycken lyser som värsta reflexen?

    Vi höres! (ja, eller syns) :-)

    SvaraRadera
  4. jag har mailat dig ang denna mössa. :)

    SvaraRadera